ترخيص خودروهاي رسوبي همزمان با آلودگي هواي كلانشهرها

گرما ، قطعي برق و كمبود آب در ماه گذشته مردم را آزار داده است ، هفته گذشته هواي پايتخت و برخي از كلان شهرها از جمله اصفهان ، ارك ، مشهد و كرج آلوده شده است ، اما فقط شرايط هواي پاك نيست. قانون: و توصيه هاي متخصص براي كاهش آلودگي هوا ناديده گرفته …

ترخيص خودروهاي رسوبي همزمان با آلودگي هواي كلانشهرها https://titr-news.ir/2021/07/ترخيص-خودروهاي-رسوبي-همزمان-با-آلودگي/ تيتر نيوز Tue, 13 Jul 2021 23:31:34 0000 حوادث https://titr-news.ir/2021/07/ترخيص-خودروهاي-رسوبي-همزمان-با-آلودگي/ گرما ، قطعي برق و كمبود آب در ماه گذشته مردم را آزار داده است ، هفته گذشته هواي پايتخت و برخي از كلان شهرها از جمله اصفهان ، ارك ، مشهد و كرج آلوده شده است ، اما فقط شرايط هواي پاك نيست. قانون: و توصيه هاي متخصص براي كاهش آلودگي هوا ناديده گرفته …

گرما ، قطعي برق و كمبود آب در ماه گذشته مردم را آزار داده است ، هفته گذشته هواي پايتخت و برخي از كلان شهرها از جمله اصفهان ، ارك ، مشهد و كرج آلوده شده است ، اما فقط شرايط هواي پاك نيست. قانون: و توصيه هاي متخصص براي كاهش آلودگي هوا ناديده گرفته شده است ، اما تميز كردن وسايل نقليه آسيب ديده بدون معاينه فني تميز است.

به گزارش تيتر نيوز ، اگرچه آسمان پاييز و زمستان در اكثر شهرهاي بزرگ كشور با حضور “ذرات تأخيري” تاريك تر مي شود كه حتي كساني كه به آن نگاه مي كنند نفس تنگي دارند ، اما بسياري تصور مي كنند كه در فصول گرم سال تجربه آسمان آبي و هوا. اين تأثير در ذهن ما اتفاق مي افتد در حالي كه داده هاي كيفيت هوا از شهرهاي بزرگ مانند تهران نشان مي دهد كه شاخص هوا در روزهاي گرم “ازن” آلاينده است كه اغلب براي گروه هاي حساس ناسالم است. سلامتي افراد را به خطر مي اندازد.

ازن چيست ، چگونه توليد مي شود و چه اثراتي بر سلامتي دارد؟

گاز ازن تركيبي از سه اتم اكسيژن است. اين گاز از ورود اشعه ماورا بنفش در لايه هاي بالايي جو جلوگيري مي كند و بنابراين وجود آن در جو ضروري است ، اما ازن در سطح زمين خود را به عنوان يك آلاينده سمي نشان مي دهد. ازن براي سلامتي انسان ، حيوانات و گياهان روي زمين مضر است و يك لايه ازن بد و آلوده محسوب مي شود. اين آلودگي مستقيماً به هوا منتقل نمي شود اما يك آلاينده ثانويه است كه در اثر واكنش هاي شيميايي بين اكسيدهاي ازت و تركيبات آلي فرار در اشعه خورشيد ايجاد مي شود. بنابراين ، اين مقدار در تابستان و در ساعات مياني روز بيشتر از زمان هاي ديگر است.

در مورد تشكيل آلاينده هاي ازن ، پيش سازهاي آن مواد آلي فرار (VOC) و اكسيدهاي نوكس يا نيتروژن هستند. در واقع اتومبيل هاي ديزلي ، موتورسيكلت هاي قديمي و بخارات بنزين همگي از پيش سازهاي ازن هستند و همه اين منابع در حضور گرما و نور خورشيد ازن توليد مي كنند. استفاده از روغن گازوئيل در نيروگاه ها و پالايشگاه ها نيز مي تواند در افزايش غلظت ازن نقش داشته باشد. سطح بالاي ازن باعث كاهش عملكرد ريه و ايجاد علائم تنفسي مانند سرفه ، تنگي نفس ، آسم و ساير بيماري هاي ريوي و مرگ زودرس مي شود.

راه حل هاي كاهش “ازن” چيست؟

اگرچه در سالهاي اخير راه حلهاي زيادي براي كاهش آلودگي ازن در دستگاههاي مختلف پيشنهاد ، پيشنهاد و اجرا شده است ، اما نه تنها به درستي اجرا نشده است ، بلكه بسياري از اين راهبردها ناديده گرفته و ناديده گرفته شده است.در مواردي تخلفات صورت گرفته است.

يك راه حل براي كاهش گازهاي آلي فرار ، اجراي پروژه كباب در پمپ بنزين ها (كاهش ، انجام و انتقال بخارات گاز) است كه قبل از سال 1990 پيشنهاد شده بود ، اما متأسفانه در كشور ، به درستي اجرا نمي شود. اجراي پروژه “كباب” توسط وزارت نفت در پمپ بنزين هاي تهران مي تواند به كاهش انتشار گازهاي آلي فرار كمك كند.

منبع ديگر گازهاي آلي فرار و انتشار دي اكسيد نيتروژن “اتومبيل” است و افزايش اتومبيل به يورو 5 مي تواند نقش مهمي در كاهش دي اكسيد نيتروژن و در نتيجه انتشار ازن داشته باشد.

بالا بردن استاندارد خودروهاي توليدي به يورو 5 راهي براي كاهش آلودگي هوا مانند ازن است كه سالهاست مورد توجه خودروسازان نيست. بر اساس ماده 4 قانون هواي پاك ، توليدكنندگان اتومبيل ملزم به رعايت استانداردهاي آلودگي يورو 5 بودند كه توسط سازمان حفاظت محيط زيست اعلام شده است. طبق يك ماده از آيين نامه اجرايي اين قانون كه در سال 1997 به تصويب هيأت وزيران رسيد ، كليه خودروهاي ديزلي جديد كه داراي استاندارد آلايندگي يورو 5 با همان ظرفيت گواهي خراش چندگانه هستند ، مي توانند با يك يا چند خودرو ديزل جايگزين شوند در معرض خراشيدن هستند ، اما نه تنها در هواي پاك اين مواد به درستي اعمال نمي شوند. اين قانون اما به دليل ماده 4 قانون هواي پاك نيز به حالت تعليق درآمد و تا سال 1999 ، با مجوز آژانس حفاظت از محيط زيست ، برخلاف قانون هواي پاك تعدادي از خودروها مطابق با استاندارد يورو 4 شمارش مي شدند. . تصويب كابينه

اين بدان معنا نيست كه همه اتومبيل هاي شهرها از استاندارد يورو 4 برخوردار نيستند ، اما آلاينده هايي كه در حال حاضر در هوا آزاد مي شوند به اتومبيل هاي توليد شده از پنج سال پيش بستگي دارند و استاندارد آنها يورو 2 است و برخي ديگر خسته شده اند. قانون هواي پاك همچنين روش ديگري براي كنترل آلودگي هوا از اتومبيل هاي قديمي و موتورسيكلت ها مشخص كرده است و اين سوهان كشيدن و از بين بردن آنها پس از رسيدن به “سن مو” است ، اما نكته مهم در مورد سن لباس اين است. همه نوع وسايل نقليه در ژوئيه 1999 به دليل تحقيق دادگاه قضايي اداري از هيئت امنا به حالت تعليق درآمد.

آژانس حفاظت از محيط زيست مجدداً پيشنهاد كرد كه استاندارد اسقاط خودروهاي دست دوم معاينه فني باشد و قانون هواي پاك در آيين نامه جديد اين ماده – استاندارد اسقاط هر نوع وسيله نقليه “معاينه فني” است. با اين حال ، تأكيد بر تقويت اهرم نظارتي در مورد معاينه فني وجود داشت ، زيرا “اگرچه قانون هواي پاك به بازرسي فني نياز دارد ، اما گاهي اوقات تخلفاتي انجام مي شود و در بسياري از شهرها معاينه فني وسايل نقليه انجام نمي شود.”

طرح نظافت وسايل نقليه آسيب ديده بدون نياز به معاينه فني

اكنون نيروي پليس ، كه خود مسئول اجراي قانون هواي پاك است ، از اجراي طرح جديد پاكسازي وسايل نقليه آسيب ديده در پاركينگ هاي پليس بدون نياز به “معاينه فني” خبر داده است. اين اولين بار نيست كه پليس چنين طرحي را اجرا مي كند. آنها سال گذشته طرحي را براي پاكسازي موتورسيكلت هاي آسيب ديده از پاركينگ ها و پاركينگ ها اجرا كردند كه هنوز ادامه دارد و تاكنون بيش از 280 هزار موتورسيكلت به مالكان تحويل داده شده است. .

لازم به ذكر است كه طبق آخرين ليست آلايندگي تهران ، سهم موتورسيكلت ها در توليد آلاينده هاي گاز حدود 21 و سهم خودروهاي سواري در توليد ذرات معلق حدود 10 و سهم خودروهاي سواري در توليد آلاينده هاي گاز. 38 و 14 در توليد ذرات معلق.

طبق گفته رئيس پليس روهور ناجا ، سيد سيد كمال هاديانفر ، 226000 وسيله نقليه توقيف شده در پاركينگ هاي سراسر كشور در اجراي طرح تصفيه خرابكاري شامل دو سال و نيم براي وسايل نقليه شامل پاركينگ شده است. اتومبيل هاي دست دوم و وسايل نقليه بدون سابقه در سيستم شماره پليس از اين سرويس معاف هستند.

اجراي طرح هاي مشابه توسط پليس همزمان با چارچوب آلودگي هوا در بسياري از شهرهاي كشور هميشه با انتقادات و پيشنهادات همراه بوده است. سال گذشته ، پس از پاكسازي موتورسيكلت هاي آسيب ديده توسط كارشناسان آلودگي هوا ، مسئولان شركت كنترل كيفيت هواي تهران و همچنين مسئولان آژانس حفاظت از محيط زيست بر لزوم بازرسي فني براي موتورسيكلت هاي تميز شده تأكيد كردند.

امسال ، اما پس از اجراي طرحي براي پاكسازي وسايل نقليه تخريب شده ، رئيس پليس راور ناجا اعلام كرد: “ما هيچ گونه تعهدي در پرداخت ماليات شهرداري براي نظافت وسايل نقليه وضع نكرده ايم و نيازي به بازرسي فني نداريم ، و مالكان يا سرنشينان بايد پس از تميز كردن دنبال كنيد. “” همه چيز بايد ترك شود. “

اين در حالي است كه عبدالله متاوي ، مدير اجرايي اداره معاينه فني وسايل نقليه كشور ، براي پاكسازي خودروهاي توقيف شده ، گواهي معاينه فني را درخواست كرده است.

به گزارش تيتر نيوز ، هرچند موتورسيكلت ها و اتومبيل هاي توقيف شده در اختيار مردم است و نمي توان از تصفيه آنها چشم پوشي كرد ، اما به نظر مي رسد قبل از اجراي چنين طرح هايي مانند كاتوليك ها ، اقدامات لازم براي پاكسازي اين وسايل نقليه ضروري است. مبدل را تبديل و بسازيد. معاينه فني الزامي است. از آنجا كه در وسايل نقليه و موتورسيكلت هايي كه از نظر فني بازرسي نشده اند ، دوربين هاي نظارتي نصب شده توسط سيستم هاي LEZ در كلان شهرها براي كنترل آلودگي هوا نصب شده است ، به نظر مي رسد نيروي انتظامي مي تواند اين وسايل نقليه را تميز كند. پلاك هاي موقت را به صاحبان آنها ارائه دهيد آنها بايد معاينه فني خود را ارائه دهند ظرف دو هفته فرم بگيريد و پلاك دائمي بگيريد. سيستم ترمز و ايمني اين خودرو قبل از تميزكاري انجام شده است.

انتهاي پيام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.