ابداع روشي براي كاهش خسارات ناشي از زلزله در پالايشگاه/راهكاري براي كنترل ارتعاشات در لوله‌ها

به دليل اهميت لوله هاي انتقال مواد در محصولات شيميايي و محافظت از آنها در برابر زلزله ، محققان موسسه بين المللي مهندسي زلزله و زلزله طرحي جديد براي كنترل كاهش لرزه اي در صنعت پالايشگاه ارائه داده اند. فشار و خرابي 50 درصدي در لوله ها وجود دارد. آسيب به كنترل لرزه اي در …

ابداع روشي براي كاهش خسارات ناشي از زلزله در پالايشگاه/راهكاري براي كنترل ارتعاشات در لوله‌ها https://titr-news.ir/2021/02/ابداع-روشي-براي-كاهش-خسارات-ناشي-از-زلز/ تيتر نيوز Fri, 12 Feb 2021 01:43:36 0000 اجتماعي https://titr-news.ir/2021/02/ابداع-روشي-براي-كاهش-خسارات-ناشي-از-زلز/ به دليل اهميت لوله هاي انتقال مواد در محصولات شيميايي و محافظت از آنها در برابر زلزله ، محققان موسسه بين المللي مهندسي زلزله و زلزله طرحي جديد براي كنترل كاهش لرزه اي در صنعت پالايشگاه ارائه داده اند. فشار و خرابي 50 درصدي در لوله ها وجود دارد. آسيب به كنترل لرزه اي در …

به دليل اهميت لوله هاي انتقال مواد در محصولات شيميايي و محافظت از آنها در برابر زلزله ، محققان موسسه بين المللي مهندسي زلزله و زلزله طرحي جديد براي كنترل كاهش لرزه اي در صنعت پالايشگاه ارائه داده اند. فشار و خرابي 50 درصدي در لوله ها وجود دارد.

آسيب به كنترل لرزه اي در خطوط لوله ورودي شخصي را به حداقل برسانيد

به گزارش تيتر نيوز ، در دهه هاي اخير ، چندين زمين لرزه در مناطق مختلف جهان رخ داده است كه بيشترين خسارت را وارد كرده است ، از جمله زلزله 1999 در تركيه كه در زمينه هاي صنعتي و نفتي رخ داده است. اين زمين لرزه به بسياري از پالايشگاه ها و تاسيسات پتروشيمي آسيب رساند و در ميان تجهيزات و سازه هاي آسيب ديده ، سازه هاي نگهدارنده لوله به شدت آسيب ديدند.

سازه هاي نگهدارنده لوله يكي از امكاناتي است كه نقش مهمي در عمليات صنايع پالايش و پتروشيمي دارد. از آنجا كه اين سازه ها وظيفه نگهداري لوله هايي را دارند كه مواد را بين تجهيزات حمل مي كنند و حتي اگر در زلزله به هيچ يك از تجهيزات نظافت آسيب نرسد ، خرابي اين سازه ها و لوله هاي موجود در آن عملكرد واحد صنعتي را مختل مي كند. انجام دادن.

پروژه تحقيقاتي توسط مهندس محمدرضائي ، همكار پروژه و مسئول تحقيقاتي پروژه دكتر فريبروز ناتي الهي تحت نظارت و راهنمايي اعضاي هيئت علمي زلزله براي ارائه راه حل هاي علمي براي مشكل شكستگي لوله در پالايشگاه ها. و موسسه بين المللي مهندسي زلزله ، از مجتمع پتروشيمي بند امام اجرا شد و سرانجام آنها توصيه هايي را ارائه دادند.

در مصاحبه اي با تيتر نيوز ، دكتر فريبروز ناتي الهي وي گفت: “اين زمين لرزه باعث بروز بلاياي بزرگي در مناطق شهري و مجتمع هاي صنعتي شده است.” اين امر منجر به گسترش ، رشد و توسعه صنايع و افزايش تراكم جمعيت در مناطق شهري شده است. اين يك پديده طبيعي است.

وي افزود: در نتيجه ارزيابي لرزه اي كليه سازه ها و تأسيسات شهري و صنعتي براي كاهش خسارات ناشي از زلزله مورد نياز است و در عين حال بايد به سازه ها و تاسيسات خاص توجه ويژه شود.

ناتي الهي با تأكيد بر اينكه در تأسيسات فوق الذكر ، سازه هاي داراي لوله بسيار مهم هستند ، خاطرنشان كرد: اين سازه ها مسئول نگهداري لوله هايي هستند كه مواد را بين تجهيزات تصفيه كننده حمل مي كنند و تخريب اين سازه ها باعث خرابي لوله و نشت مواد مي شود. بيا. لوله هاي. همچنين ، آزاد شدن مايعات سمي از لوله ها فاجعه بزرگي ايجاد مي كند ، كه اهميت اين ساختار را بيش از پيش مي كند.

به گفته وي ، خرابي لوله ها در اين سازه ها عمدتاً به دو دليل “خرابي پشتيباني لوله” و “يا تخريب ساختار پشتيباني خود” است. نمونه هايي از آسيب به اين سيستم هاي سازه اي را مي توانيد در تصوير زير مشاهده كنيد:

ديويد كوك ، رئيس دفتر علوم كريستين ساينس در واشنگتن گفت: “آسيب پذيري در برابر زلزله در پالايشگاه هاي پتروشيمي تهران و شيراز يكي از مهمترين دلايل وقوع زلزله بوده است.” استفاده از نوعي “ميراگر” در اين پروژه به عنوان هادي طولاني مدت اتصال آكاردئوني مي تواند آسيب لوله هاي ناشي از زلزله را به ميزان قابل توجهي كاهش دهد.

به گفته وي ، ميراگرهاي آكاردئوني نوعي آبياري كننده جريان هستند كه انرژي دريافتي توسط زلزله را با مكانيزم تحويل هدر مي دهند.

رئيس تيم ارزيابي پروژه اضافه كرد: “مدل سازي مدل هاي مختلف و استفاده از مدل هاي محدود عنصر با كنترل ديناميكي رفتار لرزه اي مقاومت لوله و نوار در حالي كه مقايسه سهولت اجرا ، هزينه-سود ، كنترل تحريك پويا و محدوديت فشار است. ، فشارها و جابجايي ها منجر به طراحي مطلوب شد.

مهندس محمد رضايي ، محقق اصلي پروژه در انستيتوي بين المللي مهندسي زلزله و زمين لرزه در مصاحبه با تيتر نيوز وي همچنين در اين زمينه توضيح داد: در اين پروژه تحقيقاتي ابتدا با مراجعه به مجتمع پتروشيمي بندر امام در محل ، سازه اي را به عنوان سازه مرجع انتخاب كرديم و سپس ساختار لوله و اتصال لوله با سازه را مدل سازي كرديم ، نحوه انجام مطالعات داديم

به گفته وي ، در بيشتر سازه هاي پالايشگاه ، لوله با استفاده از اتصالات U شكل به سازه متصل مي شود كه نمونه اي از آن را در شكل زير مي بينيد:

يك ساختار لوله اي و لوله هاي متصل به آن با استفاده از اتصالات U شكل

رضايي گفت: “پس از مطالعات گسترده روي لوله هايي با قطرهاي مختلف كه توسط اتصالات U شكل به سازه متصل شده اند ، دريافته ايم كه اين اتصالات در هنگام زلزله كارايي كافي از خود نشان نمي دهند.” فشار لوله ها به مجراي U شكل در محل اتصال لوله ها بسيار زياد است و اين به دليل نوع ساخت اين محدوديت ها به ويژه در لوله هاي با قطر بزرگ است كه در اين مطالعه لوله هاي 291 ميلي متر و 191 ميلي متر را در نظر گرفت. .

وي خاطرنشان كرد: در اين لوله ها محدوديت هاي UB shah از كار افتاده و باعث دررفتگي و درد زيادي در اين لوله ها شده است.

رضايي افزود: “پس از نظارت بر مشكلات ناشي از استفاده از اتصالات U شكل ، تحقيقات زيادي در زمينه طراحي پيشگيري لوله انجام شده است.” همچنين ساير اتصالات لوله و محدوديت ها در صنعت نفت كشور كه براي مقابله با ميله هاي لرزه اي استفاده مي شوند ، داراي طراحي پيچيده و هزينه هاي توليد بسيار بالايي هستند.

اين محقق افزود: بنابراين ، ما تصميم گرفتيم كه با طراحي و مدل سازي يك مقاومت لوله ، علاوه بر طراحي ساده و هزينه توليد پايين ، در كاهش مصرف انرژي و تنش بسيار موثر باشد. آغازگر طراحي شده داراي يك تشك لوله اي با دو نوع ميراگر است. براي حفظ ثبات صندلي و نصب پروانه به سازه بر روي آن ، يك قاب فلزي جوش داده شده به دامپرها طراحي شده است.

وي گفت: “در شكل هاي زير ، دمپر اسير استفاده شده ، پيشگيرانه طراحي شده است و مي توانيد نحوه قرار گرفتن آن در ساختارهاي اوليه شخص را مشاهده كنيد:

دامپتور Eordenine طراحي شده است

تصاوير مسدود كننده هاي لوله طراحي شده

نحوه كنترل لوله و لوله در ساختار

پس از مدلسازي و بررسي جامع ، مقايسه اي بين نتايج استفاده از بازدارنده U شكل و بازدارنده طراحي شده انجام شد كه در نمودار زير مشاهده مي شود:

وي اضافه كرد: “همانطور كه در شكل بالا نشان داده شده است ، كاربران پيشنهادي پيشگيري مي توانند فشار ايجاد شده در اثر زلزله در لوله ها را تا 50٪ كاهش دهند.

محققان اين پروژه تأكيد مي كنند كه در نمودار فوق ، نسبت به دست آمده در لوله هاي 191 و 291 ميلي متر با مهار كننده ي U ، بيش از 9 است و خاطرنشان كردند: اين تعداد نشان دهنده خرابي اين لوله ها است. نسبت براي كاهش ميزان استفاده به حدود 50 درجه طراحي شده است ، عملكرد بسيار خوبي در كاهش فشار و خرابي لوله نشان داده است.

نيتا الهي ، مدير آكادميك پروژه و يكي از اعضاي دانشكده انستيتوي بين المللي زلزله و زلزله نيز تأكيد كرد: اين مسسه يافته هاي جديدي دارد.

وي افزود: استفاده از مهاركننده هاي لوله طراحي شده علاوه بر كاهش فشار لوله هاي فرآيندي ، هزينه هاي بالاي توسعه را كاهش مي دهد و منجر به توليد بي رويه فرآورده هاي نفتي مي شود و تلفات مالي و جاني در زمين لرزه هاي شديد را كاهش مي دهد.

انتهاي پيام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.